torsdag 14 november 2013

Så har man blivit tidningsskribent.

Nu är det dock inte i nån större skala utan i hembyns eminenta lokalblad Agunnaryds Allehanda.
Här har ni min första lilla "ruta".

Freddy’s Nördruta
Tanken är att jag ska skriva en återkommande liten ruta med vad som händer i den digitala världen. Fokus kommer att bli “sociala medier” som blir en allt viktigare del av vår vardag.
Aktivitet på social medier kan ge oss mycket i form av vidgade vyer och nya intryck.


Den är fösta lilla “rutan” tänkte jag ägna åt Instagram
.


För dig som inte känner till vad Instagram är tänkte jag börja med en liten snabb förklaring. Instagram är helt enkelt ett socialt nätverk där man delar med sig till världen av sina mobilbilder.  En stor skillnad mot facebook som de flesta känner till är att här blir man inte “vän” med någon. Man följer helt enkelt de konton man tycker postar trevliga bilder, sen är det givetvis inget som hindrar att man följer sina vardagsbekanta. Om man vill kan man begränsa sitt konto så att bara de man själv godkänt kan se vad man postar. Men det är inget jag rekommenderar för då missar man mycket av det som verkligen är roligt med Instagram. Precis som på facebook kan man “gilla” bilder man tycker om, eller skriva en kommentar till bilden, och det är detta som gör att jag tycker man missar mycket av det roliga med tjänsten om man använder sig av ett hemligt konto. Det är ju faktiskt ganska kul att se hur någon helt okänd, kanske på andra sidan jordklotet tycker att man lagt ut en trevlig bild.


Det lite speciella med Instagram är att man enkelt kan modifiera sina bilder med en mängd olika filter och effekter vilket gör att instagrambilder oftast har en lite speciell stil. Så här såg de senaste posterna ut i mitt Instagramflöde när det här skrevs



En av de riktigt roliga sakerna med Instagram är de så kallade #hashtagsen, detta är en form av bokmärken man lägger in för att bli hittad under ett visst ämne. Bilder på solnedgångar taggar man kanske med #sunset, höstbilder med #autumn. Kanske kunde vara en kul tanke att bilder tagna i Agunnaryd taggas med #agunnaryd.


Tycker du att det verkar kul så är det bara att ladda hem appen som givetvis är gratis och skapa dig ett konto. Du hittar den på Google play (Android) eller App store (iPhone).




Du är givetvis välkommen att följa mig, och du hittar som Freddyh57.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar