måndag 4 november 2013

Behövs utbildning?

Har just haft kontakt med ett studieförbund rörande samverkan för att genomföra en liten utbildning i att jobba med molnbaserade verktyg här i byn. Till saken hör att det var samma studieförbund som jag under det glada -80 och -90 höll hundratals timmar med "datacirklar" hos. Så det blev en hel del prat om då och nu. Jag blev faktiskt minst sagt förvånad när man sa att det idag inte är någon större efterfrågan på IT-relaterade studiecirklar. Kunskapsbehovet borde väl egentligen vara större idag när i stort sätt alla har en dator och vare sig man vill eller inte nästan tvingas till att använda den.

Eller är det så att alla idag av egen kraft lärt sig att använda tekniken på ett bra sätt?

Nu är jag personligen ganska övertygad om att det inte är så, jag möter dagligen massor med människor som sitter vid en dator och inte har koll på det mest grundläggande. Sen är det säkert ganska fel att föra debatten om det här på nätet, för här finns ju bara vi som av eget intresse lärt oss och är intresserade.

http://www.digidel.se/


Vi kom också in på satsningen Digidel som jag ofta undrar hur många utanför internetkulturen överhuvud taget hört talas om. Man hade gjort något litet i samverkan med biblioteket, men de ekonomiska ramarna var så snålt tilltagna att det i stort inte gick att göra speciellt mycket. Tyvärr stupar väl det hela på att man som vanligt inte är speciellt benägna att satsa pengar på utbildning. Det syns tydligt ute på företag där utbildning är något man snålar på i de flesta fall, och som privatperson är man förmodligen ännu mindre sugen på att lägga pengar på utbildning.

Tittar vi på skolan så är det knappast bättre där, tidigare så hade man lektioner i något som om jag minns rätt kallades "datakunskap" och det ämnet är numera borttaget. Tydligen tror man även där att baskunskaper i datoranvändande är något man föds med.

Det här är som ni säkert förstått en fråga jag brinner för, och det var inte många dagar sedan jag skrev om samma tema. Något som jag tycker är en mycket intressant fråga här är hur man ska nå de som säger "jag är inte intresserad av datorer", för en sak är ganska säker att alla skriverier på nätet når knappast dessa personer.  Jag är ganska övertygad om att detta är en teknik som alla behöver kunna använda sig av. Aldrig förr i vår historia har väl något tekniskt så snabbt förändrat vårt samhälle, så det är inte speciellt märkligt att många skjutit tekniken ifrån sig. Tyvärr så riskerar väl den som inte hoppat på tågen än att få det ännu svårare att komma ifatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar