tisdag 8 juli 2014

Google Chrome och tillägg

Det har för mig blivit en självklarhet att jobba med Google Chrome och att främst använda mig av molnbaserade tjänster. Det här sättet att jobba ger mig en frihet att inte längre vara beroende av vilken dator jag sitter vid eller ens vart jag sitter och jobbar. Chrome har så att säga blivit hela min arbetsplats, är datorn en PC en Mac eller en Chromebook saknar betydelse, allt finns ju i min webbläsare.

För att det här ska bli bra så har jag ett antal tillägg som jag alltid lägger in när jag startar upp ett nytt konto. När väl tilläggen finns där och min chromeläsare synkas mot mitt googlekonto så finns dom alltid där när jag loggat in på webbläsaren.

Det första som åker in är goo.gl URL Shortener
Det här tilläget gör att jag enkelt kan korta ned länkar, skapa QR-koder och efter lite konfigurering också posta länkar till olika sociala plattformar samt enkel skicka länkar via mail.

Nästa tillägg som laddas hem är Docs Quickly
Det här tillägget ger mig möjlighet att på ett bekvämt sätt snabbt skapa nya dokument på min drive. Dokumentet som skapas öppnas i en ny flik i webbläsaren.

Näst på tur står Spara på Google Drive
Med hjälp av detta tillägget får jag möjlighet att på ett bekvämt sätt spara bilder m m dirket från webbläsaren till min Drive.

Att kunna klippa ut från skärmen är något man ofta behöver göra. Det här tillägget ger mig möjlighet att skapa ett skärmklipp som jag sedan kan göra lite enkel redigering i innan jag sparar det på Drive eller på min lokala disk.

Vill du få mer tips om nyttiga tillägg så kan du läsa i min blogg "Freddy's Chrome" som du hittar på http://chrome.onlinesupport.nu
http://chrome.onlinesupport.nu
Är du aktiv på G+ (vilket du givetvis är) så kan jag också rekommendera gruppen Chrome Tools där du kan få tips kring appar och tillägg.
https://plus.google.com/u/0/communities/111627616484527401809

Har du några favorittillägg så tipsa gärna om do som en kommentar till den här posten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar