onsdag 5 november 2014

Är chromebooks rätt för 1:1


Var igår med på konferensen Digitala Lärmiljöer som anordnades på NetPort Science Park i Karlshamn. Av någon outgrundlig anledning valde jag att vara med i Workshopen “Chromebooks och Google Apps for Education ett alternativ i en 1:1 satsning?

Vi var väl tämligen överens om att det definitivt är det :-)

Tänkte utveckla mina egna tankar kring ämnet lite i den här bloggposten. Till att börja med så förutsätter jag att vi pratar om en skola som vill köra Google Apps for Education.

Jag börjar med att ställa chromebooken mot en surfplatta och då är min absoluta uppfattning att en dator är ett betydligt bättre redskap för att producera texter, kalkyler, presentationer osv.

Vad är då de stora fördelarna med att välja en chromebook?
  • En krångelfri dator utan en mängd installerade program som på sikt har en tendens att få saker och ting att börja krångla.
  • Inga tidsödande installationer, behöver datorn rensas så är det bara att göra en fabriksåterställning och sen logga in med sitt konto och allt man jobbat med är tillbaka.
  • Startar enormt snabbt efter att man plockat upp datorn ur väskan.
  • Lång batteritid
  • Ekonomi!

Jag tänkte utveckla det här med ekonomin i en Chromebook genom att ställa den mot en Macbook Air och se vad det det blir för en prisskillnad för en skola som behöver 700 datorer. För att göra det enkelt så räknar jag ut det hela med konsumentpris. Så det är ingen exakt jämförelse.

Priset för Macbook Air 11” är 8495:-
Priset för Acer C7 är 2290-

Vi behövde 700 maskiner så då blir det 5 946 500 för Mac;en och 1 603 000 för Chromebooken. Med andra ord en prisskillnad på en bit över 4,3 miljoner.

Till detta ska vi lägga kostnader för installationer, kontorsprogramvara, serverkostnad m m om man väljer Macalternativet.

Syftet med datorn i skolan är att möjliggöra arbete med digitala verktyg och då är det ju dessa behov som ska styra valet av utrustning. Nu är jag väl medveten om att en Chroimebook inte är det bästa valet för t ex avancerad bildbehandling och andra riktigt “tunga” arbetsuppgifter, men där är även Mac;en i klenaste laget.

Genom att välja Chrombooken friställer man så pass mycket pengar för de 5-10% av arbetsuppgifterna som kräver en riktigt kraftfull dator och kan då kosta på sig att lägga lite extra pengar på just de maskinerna. Det kommer ändå att handla om miljoner i besparing.

Pengar som då kan användas till att se till att skapa bra förutsättningar för att arbeta med digitala verktyg och annat som gynnar det verksamheten egentligen handlar om.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att den ansvarige som väljer det dyrare alternativet handskas vårdslöst med våra skattepengar. Pengar som ska användas till att ge våra ungdomar en bra utbildning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar