söndag 6 juli 2014

Behåll kontrollen över dina dokument

Det härliga med att jobba med datorer och Google's tjänster är att man alltid kan lära sig nått nytt (eller upptäcka att man missat nått väsentligt). Jag har alltid tyckt det är lite fel att när jag delar ett dokument från drive så ger jag samtidigt den jag delar med rätten att dela vidare och justera delningsinställningarna.

Tack vare den uppmärksamme +Fredrik Linnander på +Online Partner blev jag uppmärksammad på att det faktiskt finns bot på problemet.

Det sägs ju att man alltid ska läsa det finstilta och just i det här fallet så visade det sig vara viktigt. Om man är lite noga och läser den markerade texten i dialogen för delning så står det ju faktiskt "Redigeringsbehöriga får lägga till personer och ändra behörigheter.[Ändra]". Om man helt enkelt klickat på [Ändra] så öppnar sig dialogen nedan.

Och där finns lösningen på problemet, ändra helt enkelt standardinställningen till enbart ägaren kan ändra delningsinställningarna. Nu har du själv full kontroll över ditt dokument.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar